El
mercat i els seus elements.
- El mercat és el lloc físic en què es troben
els venedors i els possibles compradors o el punt de trobada entre oferta
(venedors) i demanda (compradors).
Analitzant aquesta definició, s’identifiquen els quatre elements del mercat:
Analitzant aquesta definició, s’identifiquen els quatre elements del mercat:
- Persones. Físiques i jurídiques.
- Necessitats. Sentides per les persones amb intenció de satisfer-les.
- Recursos. Mitjans econòmics disponibles per satisfer les necessitats.
- Capacitat. Possibilitat legal d’actuar per part de les persones.
Tipus de comprador:
- Mercat de consum. Les persones que compren productes per satisfer les seves necessitats.
- Mercat industrial. Empreses que adquireixen béns o serveis per incorporar-los als seus processos de producció. Es denomina demanda derivada.
- Mercat institucional. Organismes públics i institucions sense ànim de lucre que adquireixen productes per a la realització de les seves activitats.
Àmbit geogràfic on es desenvolupa l’activitat comercial:
- Mercat local. Àmbit molt restringit, la localitat on s’ubica l’empresa i les localitats pròximes.
- Mercat regional. Abraça un sector ampli de localitats que integren una regió, ja sigui natural, política o econòmica.
- Mercat nacional. Es produeixen dins d’un estat; també s’anomena mercat interior.
- Mercat internacional. Es localitza en diversos països diferents. Mercat comunitari, comprèn tots els països de la Unió Europea. Quan el mercat internacional s’estén per tots els continents i la majoria dels països es denomina mercat global.
Tipus de producte:
- Mercat de béns. S’intercanvien productes tangibles (es poden manipular).
- Mercat de serveis. Es presten serveis o productes intangibles (tot el contrari, un exemple seria un viatge).
Estructura de la competència.
- Monopoli d’oferta. Un sol venedor i molts compradors.
- Monopoli de demanda. Un sol comprador i diversos venedors.
- Oligopoli d’oferta. Pocs venedors i molts compradors.
- Oligopoli de demanda. Molts venedors per a pocs compradors.
- Competència perfecta. Molts compradors i molts venedors en un mercat en què només existeix un producte homogeni.
- Competència monopolística. Molts venedors, cada un amb el seu producte diferenciat i molts compradors que adquireixen el producte que consideren que els proporcionarà majors beneficis. Aquest és el tipus de mercat que més es dóna en la nostra economia.
No hay comentarios:
Publicar un comentario