lunes, 14 de mayo de 2012

T.8: Gestió comercial de les PIMES

El mercat i els seus elements.
-      El mercat és el lloc físic en què es troben els venedors i els possibles compradors o el punt de trobada entre oferta (venedors) i demanda (compradors).
     
   Analitzant aquesta definició, s’identifiquen els quatre elements del mercat:
  •  Persones. Físiques i jurídiques.
  • Necessitats. Sentides per les persones amb intenció de satisfer-les.
  • Recursos. Mitjans econòmics disponibles per satisfer les necessitats.
  • Capacitat. Possibilitat legal d’actuar per part de les persones.
Tipus de comprador:
  •  Mercat de consum. Les persones que compren productes per satisfer les seves necessitats.
  • Mercat industrial. Empreses que adquireixen béns o serveis per incorporar-los als seus processos de producció. Es denomina demanda derivada.
  • Mercat institucional. Organismes públics i institucions sense ànim de lucre que adquireixen productes per a la realització de les seves activitats.
Àmbit geogràfic on es desenvolupa l’activitat comercial:
  • Mercat local. Àmbit molt restringit, la localitat on s’ubica l’empresa i les localitats pròximes.
  • Mercat regional. Abraça un sector ampli de localitats que integren una regió, ja sigui natural, política o econòmica.
  • Mercat nacional. Es produeixen dins d’un estat; també s’anomena mercat interior.
  • Mercat internacional. Es localitza en diversos països diferents. Mercat comunitari, comprèn tots els països de la Unió Europea. Quan el mercat internacional s’estén per tots els continents i la majoria dels països es denomina mercat global.
Tipus de producte:
  • Mercat de béns. S’intercanvien productes tangibles (es poden manipular).
  • Mercat de serveis. Es presten serveis o productes intangibles (tot el contrari, un exemple seria un viatge).
Estructura de la competència.
  • Monopoli d’oferta. Un sol venedor i molts compradors.
  • Monopoli de demanda. Un sol comprador i diversos venedors.
  • Oligopoli d’oferta.  Pocs venedors i molts compradors.
  • Oligopoli de demanda. Molts venedors per a pocs compradors.
  • Competència perfecta. Molts compradors i molts venedors en un mercat en què només existeix un producte homogeni.
  • Competència monopolística. Molts venedors, cada un amb el seu producte diferenciat i molts compradors que adquireixen el producte que consideren que els proporcionarà majors beneficis. Aquest és el tipus de mercat que més es dóna en la nostra economia.

No hay comentarios:

Publicar un comentario