La demanda és la quantitat de producte que els compradors estan
disposats a adquirir en unes determinades condicions i a un cert preu.
- La renda disponible i la seva distribució. Com major sigui el nivell de renda, més gran serà la demanda general de productes. Quan la majoria de la renda està en poques mans, augmenta la demanda de béns de luxe: quan el repartiment és equilibrat augmenta la demanda de productes de tipus mig.
- El comportament del consumidor. La forma de comportar-se dels consumidors és variable, depèn de múltiples factors. Els factors poden ser externs o interns. Les variacions modifiquen els hàbits de compra i les expectatives sobre la utilitat i la evolució.
- El preu del producte. Com més adequat sigui el preu del producte, major serà la seva demanda.
- El preu de la resta de béns. La disminució del preu d’un bé disminuirà la demanda dels productes substitutius i viceversa.
- Demanda final. Quantitat de producte demandada per al consum final (consum propi).
- Demanda derivada. Quantitat de producte que els compradors industrials i institucionals necessiten per fabricar els seus productes o prestar els seus serveis (a partir d’un material, pots realitzar altres objectes).
- Quota de mercat. És el càlcul de: quants cotxes s’han venut en un any d’una marca en concret, i la quantitat de cotxes venuts en tota Espanya; es divideix i desprès el resultat es multiplica per 100, per poder tenir un percentatge.
Estimació de la demanda.
S’apliquen aquests mètodes quan
no es tenen dades sobre la demanda de períodes anteriors.
- Mètode dels ràtios en cadena. S’aplica a mercats de consum, s’identifica dins d’un mercat determinat els consumidors potencials d’un producte, aplicant els percentatges d’individus que compleixen una condició prèviament definida.
- Mètode de construcció de mercat. S’aplica en mercats industrials, on es coneix el nombre de consumidors potencials i les seves possibles necessitats de producte. La demanda estimada serà la suma de les necessitats de tots.
Previsió de la demanda.
Quan es compta amb sèries
històriques de dades d’exercicis anteriors, es pot preveure la demanda per als
períodes següents.
- Mètode ingenu.
- Mètode de mitjanes simples.
- Mitjanes mòbils simples.
fea
ResponderEliminar